RC Auta Vizovice o.s.
Pravidla
Soutěže
Články

Jiří Šimek © 2007

GP Skřipov a Frýdek-Místek

Nadešel pátek 17.8. a my vyrážíme kolem třetí hodiny odpoledne na trénink do Skřípova. Potřebuji pouze ložisko 11/5x4, ale Tomáš říkal, že začne prodávat až v 18 hod. Tak se i stalo, ale touto hodinou končí i oficiální trénink. Nevadí. Koupím ložisko, namontuji ho do auta a jdu ho vyzkoušet přes cestu na asfalt. Auto ale netáhne, dotahuji pružinu nadoraz. Ale o moc se to nezlepšilo.

Jdu za Tomem, ten to celé rozšroubuje, chvíli se hrabe v náhradních dílech a do auta mi montuje dva dílce, které k tomuto oz. kolu patří. Projedeme to jenom na place v depu. Dobré. Navíc začíná pršet a to celkem dost. Proto odjíždíme do nedalekého kempu, kde máme zamluvené ubytování v chatce.

Dobře vyspaní ráno vstáváme a já jdu alespoň na chvilku potrénovat. Auto se zdá, že je v pořádku, teplota taktéž (cca kolem 80°C), akorát mám obavy, jak dlouho mi vydrží poslední plastové kolo!?

V 8.45 je rozprava, na které se dozvídáme, že dnes pojedeme pět desetiminutových rozjížděk, zbytek – čtvrtfinále, semifinále a finále se odjede zítra v neděli. Tak tedy začíná kolotoč rozjížděk: dvě skupiny monstrů po devíti závodnících a 23 závodníků s buggynami. Zde se mimo jiné prezentovali takové „esa“ jako Martin Bajer, Lukáš Zeman, Míra Jurenka. On se tady za měsíc pojede další díl Mistrovství ČR, tak si přijeli „najet“ tuto trať.

Já v rozjížďkách 1.-4. najíždím vždy 15 kol s dlouhými dojezdovými časy. V páté rozjížďce mi odešly zuby na plastovém kole 49 z., to jsem tušil a očekával. Tak pro dnešek končím na 15. místě, Fanánek přede mnou na 14. místě. Od něho jsem očekával lepší umístění. V jedné z jeho rozjížděk jsem mu napočítal, že byl 12x na střeše!! Ale všech 5 rozjížděk jel velice špatně. A to se vůbec nesnažil s autem alespoň trochu laborovat mezi rozjížďkami. Já, ač jsem se sebevíc snažil, prostě to šestnácté kolo ne a ne dát. To bych byl o hodně vysoko pro semifinálovou jízdu.

Je neděle a pokračujeme v Grand Prix semifinálovou jízdou. Já jedu v áčku, Fanánek v béčku. První z nás nastupuje Fanánek, k mému údivu jede zcela lehce a třetím místem ve skupině si zajišťuje finále! Po něm jdu já. Chtěl bych jet též finále, ale druhou půlku začínám více chybovat a končím na 6. místě, celkově 12.

Všechny naděje vkládám do Fanyho ve finále. Startuje až z 9. místa, či-li moje „A“ semifinále bylo rychlejší.

Finále! A je odstartováno! Hned od začátku začíná chybovat, nechce se dát zklidnit, proto je toto finále pro mne utrpením. Napočítal jsem, že byl za těch 20 minut 16x na střeše. Najel pouhých 27 kol, průměr na kolo 45,390 vteřiny (celkově skončil na osmém místě, kdyby nedělal chyby, mohl najet i o 3 kola více). V semifinále ujezdil za 20 minut 30 kol s průměrem 41,083 vteřiny na kolo. Co k tomu dodat? Raději mlčím.

Další závod pojedeme ve Frýdku-Místku, kam nás zlákal náš již zmiňovaný Ruda Ševčík z Fryštáku. No uvidíme!

Sobota 25. 8.

Ruda je u nás přesně v 6 hod., všechno nakládáme do auta a upalujeme do Frýdku. Cesta nám ubíhá celkem v poklidu a celkem snadno nacházíme trať díky tomu, že jsme ji „lokalizovali“ předem na internetu.

U prezentace jsem si vyslechl spoustu řečí ohledně zapůjčení čipu od pana Kohuta z místního klubu. Proto se rozhoduji, že s personálním čipem, který jsme si dovezli s sebou, pojede Fanánek, já budu mechanikovat. Mechanika budu dělat i Rudovi a basta, ušetřím 250 na startovné, 250 za půjčení čipu a cca 200 Kč za vyjeté palivo, či-li pan Kohut přišel o 500 Kč do pokladny jeho klubu.

Jdu si ještě zajezdit. Navíc změkčuji předek a zdá se, že auto jede o poznání lépe! Že závod nepojedu, ale nelituji, věděl jsem o tomto jednání z doslechu od jiných závodníků, kteří tam jeli a dopadli podobně jako já.

Závod ještě neodstartoval a to bylo již 11 hodin. Po 11. hodině začíná první rozjížďka monster trucků 1:10 se spalovacím motorem. Hned na to se jede finále těchto modelů a je vyhlášení výsledků. Chápete to?! Já, abych toto pochopil, bych potřeboval jinou školu! Sice tyto auta se mi líbila, ale jeli jenom 3 nebo čtyři.

Těsně před polednem začínají jízdy dalších kategorií. Mimo jiné pro dokreslení stavu situace se jedou kategorie: buggy GT21, buggy matrix, monster truck elekter všech měřítek, dále se jedou open buggy (tuto kategorii jedou mimo jiné Ruda Ševčík, Martin Beníček, Tony Hybler). Dále se jede kategorie monster truck 1:8 (tam jedou celkem tři závodníci včetně Fanyho) a poslední kategorie , aby nebylo málo, tak jsou to buggy 1:6. Tady to zcela chápu. Tolik kategorií je dáno obchodní strategií firmy Astra, která převážnou většinu modelů dováží a prodává.

Ale pojďme k závodům samotným. Každá kategorie se jede na dvě postupové rozjížďky, lepší se počítá a pak se jede hned finále. U „elektor“ se to jede zase trošičku jinak. Jedou se nějaké postupovky a tři finálovky. Ty se jedou na „pořadí“. Teď již zanechám tohoto komentáře a vrátím se k závodům.

Díky „personálním“ čipům to všechno „odsejpalo“ velice rychle a všichni závodníci byli dochvilní – či-li se na nikoho nečekalo. Náš Fany jel rozjížďky jako poslední závod – blbě! Chyboval a sem tam „hodil střechu“. Zkrátka hrůza!! Za toto mu vyčinili Tony, Martin i Ruda. Já jsem to nekomentoval. Ode mne jsem to považoval za zbytečné.

Finále monstrů se jelo ve třech. Já, Martin a Ruda jsme mechanikovali a Tonda Hybler šel s Fanánkem na věž. Na toho on dá! Já jsem sice nevěřil, že finále na 30 minut odjede bez chyb, ale mýlil jsem se!! Právě Fanánek díky Tonymu nahoře na věži udělal závod. Bojoval o druhé místo. Jezdil velice čistě a to se mu vyplatilo. Po velké bitvě skončil druhý!!! (I divácky to byl perfektní závod.) Doufám, že si to vezme k srdci a začne jezdit! Ono jezdit „pomalu“ je v podstatě jezdit rychle.

Abych nezapoměl na toho, co to všechno spískal, tedy Rudu Ševčíka, ten byl spokojený asi nejvíc. V kat. buggy open ujezdil 2. místo a to jel svůj první závod v 1:8. Jinak jezdí 1:6! Třetí byl Martin Beníček. Ve dvacáté minutě odstoupil Tony Hybler pro poruchu, ale to mu stejně stačilo na čtvrté místo.

Jeden veliký paradox byl ten, že po celý den svítilo slunce, ale trať se vůbec nekropila. Jen se začalo jezdit, zvedl se oblak prachu a na trať nebylo skoro vidět, protože navíc nefoukal skoro žádný vítr! Normální kominík je černý, my jsme všichni byli kominíci hnědí!!! Pokud se tento stav ve Frýdku nezlepší, tak my tam jezdit nebudeme. Trať ve Březí je též mimo obec a rozvod vody, a tam si s tímto poradili. A to je základ účasti pro závod!

Teď bude v monstrech měsíc pauza. Takže další reportáž bude pokračovat 5. závodem ve Skřípově až koncem září. Ve fotogalerii jsou vyfoceni vítězové všech kategorií až na monster truck 1:10.